Testen voor dummies: Bier

Lekkerste bier

Een onderzoek naar eten en drinken, hoe pak je dat nu goed aan? Daar zullen we in deze blog bij stilstaan en dat ook toepassen op een product, namelijk bier.

De beste methode om een onbevooroordeelde en wetenschappelijke  smaaktest uit te voeren is als je dat ‘dubbelblind’ of ‘singleblind’ doet. Dubbelblind betekent dat zowel degene die de producten aangeeft als degene die het test geen idee heeft van het merk van het product. Dit wordt gebruikt omdat men soms iets kan opmaken uit de manier waarop iets wordt aangegeven wordt of hoe de persoon kijkt  Singleblind is dat alleen de proever geen idee heeft van het  merk. Dit is om te voorkomen dat de proever een bepaalde verwachting gaat kweken bij wat hij test. Mensen hebben vaak al een mening over een bepaald merk en zullen daardoor anders proeven. Dit gebeurt onbewust of bewust in de hersenen.

Het is belangrijk dat de proever er op geen enkele manier behalve door proeven kan achter komen welk product nu van welk merk is. Hij moet namelijk objectief blijven. Dit kan door de kleur, de vorm of de temperatuur. Het slimste is dus dat de proever een blinddoek omheeft en de producten op dezelfde temperatuur zijn

Beschrijving test 

De biertjes werden niet door ons ingeschonken maar door een ander persoon. Dit gebeurde in zes glazen waarop een stickertje werd aangebracht met de letters A tot en met F. En toen gingen we proeven.

A: Heineken

  • “Smaakt naar bier!”
  • “Toegankelijk.”
  • “Lekker biertje!”

B: Hertog Jan

  • “Zelfde als A.”
  • “Echt bier!”

C: AH Basic Bier

  • “Iets bitterder maar prima te drinken!”

D: Amstel

  • “Te bruisend.”
  • “Saai.”

E: Grolsch

  • Smaakloos!” (overigens niet mijn persoonlijke mening ^BB)
  • “Ongeveer net zo als C.”

F: Bavaria

  • “Is wel te drinken”

Conclusie

Uit de test bleek wel dat Heineken en Hertog Jan wel de lekkerste waren. Ook werd duidelijk dat bier testen best heel moeilijk is. Het verschil is vaak zo klein dat je het bijna niet kan beschrijven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s